Czy logopedia może być ciekawa, czyli jak zainteresować małego pacjenta terapią logopedyczną
Zajęcia logopedyczne, zwłaszcza dla młodszych dzieci mogą być nużące. Młodsi pacjenci nie zawsze zdają sobie sprawę z potrzeby ćwiczenia, a swój głos i formę wyrażania uważają za naturalne. Odpowiednie podejście logopedy do małego podopiecznego może zmienić ćwiczenia w zabawę, którą dziecko chętnie będzie kontynuowało w domu, podczas ćwiczeń logopedycznych z opiekunami.
Czym się zajmuje logopedia i dlaczego jest ważna
Poprawna i wyraźna wymowa jest często niedoceniana, aczkolwiek bardzo istotna. Już od najmłodszych lat dzieci, które niewyraźnie wymawiają poszczególne głoski, są często szykanowane zarówno przez rówieśników, jak i dorosłych. Złośliwe komentarze obniżają poczucie własnej wartości, powodują, że dziecko jest zamknięte i małomówne. W wieku szkolnym poprawna wymowa jest podstawą każdej wypowiedzi: zarówno na lekcjach, podczas prezentacji, jak i na licznych konkursach. W życiu dorosłym nienaganna autoprezentacja ułatwia zdobycie wymarzonej pracy, pozyskanie klienta, lub zaistnienie w określonej grupie społecznej. Logopedia (sprawdź) wychodzi naprzeciw problemom z wymową, poprzez specjalne ćwiczenia pomagając uzyskać prawidłową artykulację głosek, ucząc prawidłowej modulacji głosu i wyrażania się. Niestety, by uzyskać widoczne efekty, należy regularnie ćwiczyć. Praca z zaburzeniami mowy wymaga czasu i cierpliwości, o czym nie chcą pamiętać nie tylko dzieci, ale nawet nie do końca zmotywowani do pracy nad sobą dorośli.
Skąd czerpać pomysły na scenariusze zajęć logopedycznych?
Dzieci mają różny temperament i zainteresowania. Nie ma jednej, uniwersalnej metody, która sprawiłaby, że wszyscy podopieczni poradni logopedycznej z zainteresowaniem realizowaliby jeden przewidziany dla nich scenariusz. Dlatego logopeda powinien posiadać różne pomoce dydaktyczne i dobierać je indywidualnie, odpowiednio do predyspozycji dziecka. Inspiracje do scenariuszy i zajęć logopedycznych znajdują się w licznych publikacjach tematycznych i poradnikach, przeznaczonych zarówno dla logopedów, jak i opiekunów małego pacjenta. Logopedia wykorzystuje w pracy również pomoce dydaktyczne, takie jak zeszyty ćwiczeń logopedycznych, układanki, wyliczanki, wierszyki logopedyczne, książeczki do rysowania, czy karty pracy. Zajęcia urozmaicają również pomoce logopedyczne, takie jak łyżeczki, szpatułki, spirometry czy dmuchajki, polecane zwłaszcza dla dzieci z problemami oddechowymi, oraz wspomagające zajęcia megafony, które zainteresują nadpobudliwych pacjentów. W niektórych przypadkach zgłoskę można wywoływać za pomocą wibratorów logopedycznych.
Logopedia – więcej, niż ćwiczenie mowy
Logopedia nastawiona jest głównie na likwidację deficytów, związanych z aparatem mowy. Jednak na zajęciach jest często łączona z innymi formami terapii, w sposób interdyscyplinarny pracując nad deficytami, często towarzyszącymi wadom wymowy. Logopedia może być inspiracją do znakomitej zabawy, ale również do poszerzenia wiedzy ogólnej, małej motoryki, lub ćwiczeń półkul mózgowych. Wykorzystane do tego celu gry, zabawy i układanki logopedyczne ubarwiają zajęcia logopedyczne i pozwalają dziecku na odkrywanie świata, oraz własnych zainteresowań. Przykładowo stosowanie układanek lewopółkulowych pozwala na zmniejszenie deficytów w obszarze dysleksji, historyjki obrazkowe – ćwiczą nie tylko tworzenie prawidłowej konstrukcji zdań, ale również wyobraźnię i logikę. W późniejszym okresie dzieci, które współpracują z logopedą, wykazują większą łatwość w nauce języka polskiego, ale również przedmiotów ścisłych, muzyki lub plastyki.